Karriärsteget – att byta bana mitt i livet

Redan som sjuåring hade Malin stora drömmar – hon ville bli VD på Volvo! Med sin kunskapstörst läste hon uppslagsverk som andra läste sagor. Från den trygga uppväxten i Norrland tog hon sig ut i världen, byggde en internationell karriär inom skönhetsindustrin och nådde senare toppositioner inom fastighetsbranschen.

Malin Carlsson, VD Ambassadör Fastighetsmäkleri

Idag har hon tagit sig hela vägen till VD-stolen, inte på Volvo men som en stark ledare i fastighetsvärlden – och hon är ett levande bevis på att det aldrig är för sent att våga byta bana och följa sina drömmar.

– Jag lever inte mitt liv i ett ”messmörspaket”, säger norrländska Malin och skrattar åt liknelsen.

Hon beskriver sig som en livsnjutare och strateg som skiftat karriär och vågat följa sin inre vägvisare. Har hon inte lyssnat till sig själv, så har livet klivit in och givit henne en smäll. Malin ger rådet att tidigt i karriären skaffa en ”sidekick”.

– Det har varit värdefullt att ha Good Relations och Lena Gustafsson som sidekick för att se den större bilden i olika situationer och få feedback på mina strategier. Att ha någon som vägleder mig och bekräftar mina beslut, säger Malin.

Som barn var jag lite lillgammal, jag gillade att läsa uppslagsverk och lära mig saker. En kunskapstörstig sjuåring som ville bli VD på Volvo. Jag tyckte Gyllenhammar var en cool man, säger hon.

Uppväxten i norr och flytten till Båstad

Malin växte upp i en trygg familj i Luleå nära naturen i ett samhälle där det är viktigare vem man är, än vad man gör. Det har givit henne ett ”norrländskt drag”, en grundtrygghet att vara den hon är.

– Som barn var jag lite lillgammal, jag gillade att läsa uppslagsverk och lära mig saker. En kunskapstörstig sjuåring som ville bli VD på Volvo. Jag tyckte Gyllenhammar var en cool man, säger hon.

När Malin var sju år flyttade familjen till Båstad och det var som att komma till paradiset. Allt var grönt och exotiskt, det blommade och var så fantastiskt. Det var ett helt nytt liv, allt startade om. 

Modet att förändra och studera utomlands

– Det var verkligen modigt av mina föräldrar att på 80-talet flytta 160 mil. Det har säkert givit mig ett mod, att ingenting är omöjligt och att man kan ändra livet om man så önskar, säger Malin som efter gymnasiet åkte till London för att utbilda sig inom marknadsföring, försäljning och imagerådgivning. 

Att studera utomlands var stort på den tiden, världen var så mycket mindre på 90-talet än vad den är idag. Det fanns varken internet eller sociala medier. Man fick leta upp det man var nyfiken på i papperstidningar, fråga andra och vara allmänt vetgirig. 

Mitt första uppdrag var att hålla föredrag om försäljning för ett make-up märke.
Jag hade inte ens körkort, så mamma skjutsade mig dit, säger Malin.

Starten på eget företagande

Under utbildningen förstod Malin att hon älskade att göra affärer och hade näsa för att utveckla varumärken. Hon visste att det var hennes talang och tillbaka i Sverige startade hon eget.  

– Mitt första uppdrag var att hålla föredrag om försäljning för ett make-up märke.
Jag hade inte ens körkort, så mamma skjutsade mig dit, säger Malin.

Malins verksamhet växte och hon byggde varumärken, utbildade inom försäljning och höll trendföreläsningar. Hon stylade både artister, kända företagsledare och hade uppdrag för bolag som Toni & Guy, Wella, Lindab och Björn Axén.

Genombrottet med Eurovision

År 2003 ringde SVT och sa ”Vi har hört talas om dig, kan du styla artisterna till Eurovision”. Det var ett stort uppdrag och när jag satt på planet upp till Stockholm för att kliva in i Globen och göra Eurovision såg jag mig själv på omslaget till Helsingborgs Dagblad. Det var dagens huvudnyhet!

Från Sverige till LA

Malins goda rykte sprider sig och direkt efter Eurovision fångade företaget Procter and Gamble upp henne som konsult. Hon skulle sätta det amerikanska hårföretaget Sebastian på kartan.

– Jag var ”the shit” i min bransch och var ständigt på resande fot. Jag stod på scenen, lanserade kollektioner, utbildade våra återförsäljare för att öka deras försäljning samt den mediala uppmärksamheten. Jag kunde jobba tre månader i sträck och pratade så mycket så jag fick en knut på stämbanden, säger hon och skakar på huvudet. 

Malin pendlade mellan Sverige, Barcelona och LA. En ytlig, glamourös värld med många vassa armbågar. Det har återkommit i hennes yrkesliv, en livsläxa som handlat om att sätta tydliga gränser och inte ge avkall på sig själv i osunda miljöer.

Min kunskapstörst och nyfikenhet var lika stor som när jag var liten och läste uppslagsböcker. Det var helt enkelt dags för en akademisk examen.

En ny väg med akademiska studier

Efter tio år i den glamorösa världen hade hon kommit så långt hon kunde inom sin bransch. Det var dags att fundera på vad nästa femårsperiod skulle innehålla.

– Min kunskapstörst och nyfikenhet var lika stor som när jag var liten och läste uppslagsböcker. Det var helt enkelt dags för en akademisk examen. Jag började på KTH för att studera till fastighetsmäklare och på RMI Berghs för att fördjupa mig inom strategisk kommunikation.

Hennes mål var att anta tyngre roller, påverka mer och större, skapa resultat i något mer hållbart. Att hennes pappa hade en teknisk examen från Luleå universitet gjorde det extra inspirerande att ta den akademiska utbildningen på KTH.

Ny karriär inom fastighetsbranschen

Efter sin examen, hösten 2006, körde hon förbi Fastighetsmäklarbyrån Alexander White (dåvarande Alexander & Co.) på Östermalm och föreställde sig själv sitta på kontoret som hade en tilltalande profil med högprofilerade objekt. 

– Skulle jag inte vara snygg på en av de där vita skinnstolarna, sa jag till min dåvarande sambo. Jag tog kontakt med ägaren och blev erbjuden ett uppdrag.

Under den här tiden går marknaden starkt uppåt och sedan tvärt ner genom finanskrisen 2008. Malin arbetar hårt, är toppsäljare och blir efter några år partner i byrån och karriären tar fart i den nya branschen.  

Försäljningschef på Oscar Properties

Hösten 2010, närmare bestämt på Malins födelsedag, får hon ett samtal från Oscar Engelbert som nyligen startat fastighetsbolaget Oscar Properties. Det var ett hett, nytänkande bolag med inspiration från New York. Vem tackar nej till ett sådant erbjudande. Inte Malin!

Malin hade rollen som försäljningschef med plats i ledningsgruppen. Det var bara att kavla upp ärmarna och börja bygga från början. 

– Jag frågar Oscar varför bolaget inte testat att göra tvärtom när de sålt projekt. Det uppmanas enbart till köp, jag föreslår att inte köpa alls förrän ett specifikt projekt lanseras. Vi presenterade kampanjen ”Köp inte bostad på Kungsholmen – vänta till oktober”. Det var ett nytt sätt att kommunicera och sälja bostadsprojekt. Vi skapade något unikt som idag är kutym inom nyproduktion. 

Att jobbet är viktigt, men långt ifrån allt har jag förstått den hårda vägen. För tio år sedan hade jag sagt till dem runt mig att ta en Iprén och köra på. I dag respekterar jag mig själv och andra och det gör jag inte avkall på, säger Malin.

En ny syn på balans i livet

Åren gick i högt tempo och Malin funderade allt oftare på hur mycket tid hon skulle lägga på sitt arbete. Som ett brev på posten kom själva livet ifatt henne.

Under åren hade hon sprungit hela tiden och jobbat långt in på nätterna. När andra satt på afterwork på fredagarna satt Malin med datorn i knäet till ett på natten. Samtidigt blev hennes pappa svårt sjuk och Malins egen kropp sa ifrån.

– Att jobbet är viktigt, men långt ifrån allt har jag förstått den hårda vägen. För tio år sedan hade jag sagt till dem runt mig att ta en Iprén och köra på. I dag respekterar jag mig själv och andra och det gör jag inte avkall på, säger Malin.

Oscar Properties fortsatte att växa, från nio till ett hundra anställda, bolaget börsnoteras och Malin ser att bolaget kommer ta en annan riktning framåt.  

– Jag gick in i en annan fas i mitt liv där jag behövde ha mer frihet och började se andra värden som också skulle få ta sin plats. Jag ville aldrig mera göra avkall på mig och min familj för jobbets skull. 

Att starta eget och arbeta hållbart

För att kunna styra sin tid startar Malin eget bolag inom konceptutveckling. Hon blir uppmärksammad av bostadsutvecklaren BLOOC som en av de tio mest inflytelserika kvinnorna i branschen, vilket skapar stor uppmärksamhet i Almedalen och i media vilket ger henne nya uppdrag i ledande befattningar.

Att ha ett sunt och hållbart förhållningssätt till ledarskap är något man lär sig längs vägen.

Ledarskap med balans som fokus

– Att ha ett sunt och hållbart förhållningssätt till ledarskap är något man lär sig längs vägen. Det gäller både ens eget inre ledarskap samt det yttre. Jag vet att kunskap tillsammans med intuition skapar magi. Det är med den samlade erfarenheten man kan fatta snabba och korrekta beslut, säger Malin. 

Malin har under åren blivit erbjuden olika VD-roller men där bolagens tajming inte känts helt rätt. Hösten 2020 ser Malin en pressrelease där tidigare bekanta i branschen, Per Johansson och Christian Enström, startat bolag för att bygga ett franchisekoncept inom Fastighetsmäkleri. 

VD-Rollen och att lyfta andra

Det börjar klia i fingrarna. Här kan hon vara med och utveckla ett bolag som har potentialen att växa och börjar som Nyproduktionschef. Efter ett år är Malin väl insatt i verksamheten och när det är dags att bygga bolaget framåt föreslår hon sig själv som VD och utvecklas i den rollen. Hon har nått ett av sina barndomsmål även om det inte är VD på Volvo

– Förr om åren var mitt egenvärde enbart baserat på prestation, idag ligger det i hela mig. Det är en förmån att kunna se potentialen i andra och lyfta fram dem på rätt plats och till det behövs en gedigen ledarerfarenhet, säger Malin. 

– Även om jag gillar att tjäna pengar och göra affärer så är det en drivkraft, inte en motsats till att leva. Det är balans för mig och den kulturen vill jag förmedla till dem jag arbetar med, säger Malin avslutningsvis.

Malin Carlsson, VD och fastighetsutvecklare, om framtiden:

– Vi har gått igenom svåra tider, det utvecklar oss både på en personlig och på en samhällelig nivå. Människor söker en mening på ett annat sätt och man ser igenom det som inte är genuint. Äkthet, transparens samt empati blir viktigare, säger Malin och talar om fyra områden.

Två scenarios kring boende:
– Vi flyttar ut från storstäder, vill ha mer yta, trädgård och livskvalitet.
– En centralisering i storstäder med mindre boenden där stadsmiljön och säkerheten blir allt viktigare.

Arbetsplatser:
Vi kommer använda kontoren på ett nytt sätt där man delar med liknande verksamheter. 

Balans i arbetsliv och liv:
Att tro att jobbet är allt är old school, även livet måste ha sin plats. Den som vill ha medarbetare som sitter av tiden på kontoret kommer ha svårt att attrahera talangerna.

Hållbarhet och samhällsnytta:
Bolagets varumärke och vad det står för blir ännu viktigare. Man tar inte uppdrag enbart för pengarna, man vill ha äkta engagemang och ett bolaget som skapar samhällsnytta.



Av Lena Gustafsson

Behöver du eller ditt bolag hjälp? Hör av dig.

Lena Gustafsson


Lena Gustafsson har drivit förändringsledning mot tydliga mål i stora bolag under 25 år. Lena är legitimerad kognitiv psykoterapeut och har omsatt den kunskapen inom ledarskap och medarbetarskap i näringslivet.

Kontakta Lena

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *