Är det dags att sluta checka in?
Det råder delade meningar om vad incheckningen, gå laget runt eller uppdateringar har för nytta. Jag var nyfiken på fenomenet och har gjort en intervjurunda med ett tjugotal ledare och medarbetare i vitt skilda branscher.
Flera av dem jag pratat med har en gemensam fråga: Hur kommer det sig att vi ständigt verkar behöva uppdatera oss på hur vi lever, mår och har det hemma?
Har vi blivit ett nervöst kontroll-land som ska ha koll på alla, inte missa något, vara terapeuter på jobbet och lösa varandras problem?
”Jag tror att många tycker att det är skitjobbigt, tar för lång tid och blir för privat, men ingen säger något”, menar en kvinna.
Tyst missnöje eller välkommen ventil?
Medan andra tycker tvärtom. När mötets incheckningsrunda går mot sitt slut sitter en del i gruppen nöjda och belåtna. De tycker att det är så befriande skönt att få dela med sig av privata saker, tömma ur sig och få nickande medhåll från kollegor. Eller rent av få säga att man haft en skitmorgon och är på ett jävla humör. Så att alla vet och kan ta hänsyn till det.
Andra suckar inombords och undrar ”men ska det aldrig ta slut”! Jag orkar inte höra mer om andras privata liv. Vad de gjorde i helgen och hur fantastiskt allt är, om vem som gillar vem, vilka problem de har med sina eller andras barn eller om Kalle ska skiljas. Eller ve och fasa om släktfejder som blir som en serie med nya avsnitt.
”Jag orkar inte. Det drar i gång så många minnen och känslor i mig så jag får översvämning eller så stänger jag bara av. Hur som helst så tappar jag fokus och blir dränerad. Kan vi bara börja jobba!!
Medan några chefer och medarbetare jag pratat med verkar ha hittat ett sätt de är nöjda med. Vi kollar kort upp om det är något särskilt, ”typ är allt okej med er”, sen går vi direkt på jobbet och kör i gång veckan. Det funkar perfekt. Vi snackar med varandra och drar inte allt i långbänk”
En blick bakåt: När började vi checka in?
Om vi tittar ett tiotal år bakåt i tiden, så fanns inte incheckningar av den här intensiva graden på kartan, dvs uppdatering en gång i veckan av ”hur mår du” och ”har det hänt något vi behöver känna till”.
Då handlade det mer om vad behöver vi berätta för varandra för att kunna jobba tillsammans. Att förstå varandras kunskap, erfarenhet och målsättningen med det jobb man tackat ja till.
Det var på fikat och luncher man berättade om sina privata saker för dem som man ville dela förtroenden med. Det pratade man med sina arbetskompisar, inte alla i ledningsgruppen eller i gruppen.
Det vore intressant att höra hur era tankar går. Hur vill du som ledare leda, vad behöver gruppen och var går gränsen mellan privat och professionellt? Är incheckning ett sätt för chefer att hålla koll på utmattningar och psykisk ohälsa?
Här är ett axplock tankar, tips och råd för ett proffsigt förhållningssätt som ger tydligare möten:
- Gå från ”hur mår du” till ”vad har vi på bordet den här veckan”, det skapar arbetsglädje, samhörighet och nyfikenhet.
- Ha regelbundna personliga avstämningar med medarbetare och kräv samma sak av din egen chef.
- Träna på att ha ställtid – stressa inte från det ena till det andra. Ha inte hundra bollar i luften.
- Slussa ut från jobbet när du går hem, andas ut och ställ om till att bli en privat person för dig själv, din partner och dina barn.
- Gör samma sak när du är på väg till jobbet: Slussa ut, släpp hemmet och det som pågår där. Förbered dig för en jobbdag och kom in med energi. Vila från lite från ditt eget liv.
- Sätt en mötesagenda så ni hinner med alla punkter. Snacka inte bort tiden, börja inte nästa möte med det ni inte hann. Trist och dålig mötesteknik.
- När ni ska jobba med psykologisk trygghet och djupdykningar – ta in en psykoterapeut eller psykolog som har yrkesskicklighet. När det krisar eller någon blir orolig eller arg ska ett proffs kunna ta hand om det. Vem på jobbet har kunskap att plocka ihop Kalle eller Stina om de bryter ihop?
- Styr upp ”babblarnas” tid – ingen vill höra samma ältande historia men få vågar säga ifrån.
- Gå laget runt, kolla upp det som är aktuellt och vad var och en behöver för att göra sitt jobb så bra som möjligt. Det om något skapar sammanhållning i praktiken.
Av Lena Gustafsson
Behöver du eller ditt bolag hjälp? Hör av dig.
Lena Gustafsson har drivit förändringsledning mot tydliga mål i stora bolag under 25 år. Lena är legitimerad kognitiv psykoterapeut och har omsatt den kunskapen inom ledarskap och medarbetarskap i näringslivet.